• Hyppää pääsisältöön
  • Skip to header right navigation
  • Skip to site footer

Third Rock

Sinun ja planeettamme palveluksessa.

  • Etusivu
  • Palvelumme
        • Strategiat ja selvitykset
          • Vastuullisuusstrategia
          • Ilmasto ja hiilijalanjälki
          • Biodiversiteetti
          • Sosiaalinen vastuu
          • Sidosryhmäkartoitus ja olennaisuusanalyysi
          • ESG Performance
        • Raportointi ja mittarit
          • Kestävyysraportointi
        • Sisällöntuotanto
        • Koulutukset ja työpajat
        • Mentorointi
        • B Corporation
  • Vastuullisuusstartti
  • Asiakkaitamme
  • Ajankohtaista
  • Meistä
    • Tarinamme
    • Vastuullisuutemme
    • Avainhenkilöt
    • Miksi valita meidät?
    • Meille töihin?
    • Ota yhteyttä
  • Tietopankki
  • In English

Luonto on yritysten tärkein sidosryhmä

5.2.2021

Helmikuun alussa julkaistu taloustieteen professorin Partha Dasguptan yhteenveto luonnon taloudellisista vaikutuksista kokoaa nykytiedon luonnon monimuotoisuudesta hienosti yhteen.

Mistä raportissa on kyse?

Ihmiskunta on täysin riippuvainen luonnosta. Luonto antaa meille ruoan, veden, hapen ja suojan, auttaa sopeutumaan ilmastonmuutokseen sekä tarjoaa iloa ja lukuisia virkistysmahdollisuuksia. Ekosysteemipalveluiden ohella luonnolla on tietysti myös itseisarvonsa.

Luontokato on ilmastokriisin tavoin globaali haaste. Kyseessä on vakava instituutioiden ja markkinoiden epäonnistuminen. Luonnon lukuisia hyötyjä ei ole osattu hinnoitella ja mitata oikein. Luonnon hävittäminen on yhä monin paikoin ilmaista, ja hallitukset ympäri maailman jopa tukevat luontoa hävittäviä toimia arviolta 4–6 triljoonan Yhdysvaltain dollarin vuosivauhdilla.

Luonnonsuojelu ei ole vain menoeränä. Historiallisesti ”luontopääoman”, eli luonnon perustuotannon kuten yhteyttämisen, vuosituotto on ollut yli 19 prosenttia, kun taas taloudellisen pääoman tuotto on keskimäärin vain noin 5 prosenttia. Kuten Helsingin yliopiston apulaisprofessori Lassi Ahlvik totesi Twitterissä, ihmiskunta tavallaan nostaa tililtä, joka tuottaa 19 prosenttia ja sijoittaa sen 5 prosenttia tuottavalle tilille. Tästä on seurauksena se, että vuosien 1992 ja 2014 välillä, taloudellisen pääoman kaksinkertaistuessa, luontopääoma kutistui jopa 40 prosenttia per henkilö.

Mitä raportti tarkoittaa yrityksille?

Viimeistään nyt on selvää, että ilmasto- ja muiden vastuullisuustavoitteiden ohella yritysten pitää kiinnittää huomiota myös luontovaikutuksiinsa, luoda oma biodiversiteettistrategiansa ja asettaa tavoitteet luonnon monimuotoisuuden vahvistamiselle.

Taloudellisessa mielessä yritykset ovat muun ihmiskunnan tapaan riippuvaisia luonnosta. Luonnon ja sen monimuotoisuuden turvaaminen oman arvoketjun sisällä on yrityksille kannattava sijoitus, vaikka tämän työn vaikutukset eivät nykymittareilla olisikaan todennettavissa vielä seuraavassa osavuosikatsauksessa.

Ymmärrys luonnon merkityksestä kasvaa sidosryhmissä, ja lainsäädäntö kehittyy lähivuosina. Edelläkävijyys kannattaa niin maineen kuin regulaationkin puolesta. Biodiversiteetin merkitys vahvistuu muiden vastuullisuusnäkökohtien tapaan myös rahoitusalalla.

Mitä yrityksen pitäisi tehdä seuraavaksi?

Ihan aluksi on hyvä ymmärtää oman liiketoiminnan riippuvuus luonnosta ja sen vaikutukset luontoon. Näitä voivat olla esimerkiksi uuden toimitilan rakentamisesta seuraava maankäytön muokkaus tai särkikalan hyödyntämisestä seuraava ravinnekuorman kevennys. Vaikutukset voivat siis olla myös positiivisia, ja toimintatapoja muokkaamalla haitta voidaan kääntää hyödyksi.

Ymmärrys luo pohjan strategialle ja tavoitteiden asettamiselle. Oma vaikutus luonnon monimuotoisuuden heikkenemiseen tulisi minimoida ja positiivista kädenjälkeä kasvattaa. Hyvään strategiaan kuuluvat kunnianhimoiset tavoitteet, konkreettiset askeleet ja läpinäkyvät mittarit.

Arvokkaasta työstä on hyvä myös kertoa muille. Viestintä auttaa yritystä maineen rakentamisessa. Suurempi vaikutus koko arvoketjussa ja toimintaympäristössä voi kuitenkin olla sillä, että yritys pystyy omilla toimillaan kirittämään muita tässä planeetan kannalta elintärkeässä työssä.

Veikko Sajaniemi, vastuullisuusasiantuntija
Leo Stranius, toimitusjohtaja
Third Rock Finland Oy

Lue lisää:

–The Economics of Biodiversity: The Dasgupta Review

–Sitra: Uraauurtava talousraportti julki – tässä 10+1 asiaa, jotka siitä on hyvä tietää

Edellinen artikkeli:Miksi vastuullisuustyö on tärkeää myös pandemia-aikana? Tässä kaksi hyvää syytä
Seuraava artikkeli:Third Rock rekrytoi jälleen!Third Rock social media image
Ota yhteyttä icon

Lähtölaukaus

Onko vastuullisuustyöni perusta kunnossa?
Mihin keskittyä vastuullisuudessa?

Ota yhteyttä

Third Rock Logo

Third Rock Finland Oy
Eteläinen Makasiinikatu 4 A, 2. krs
00130 Helsinki

Sivukartta

Etusivu
Strategiat ja selvitykset
Raportointi ja mittarit
Sisällöntuotanto
Koulutukset ja työpajat
Asiakkaitamme
Ajankohtaista
Meistä

Ota yhteyttä

Yhteystiedot

Seuraa meitä

  • Twitter
  • LinkedIn

We are using cookies to give you the best experience on our website.

You can find out more about which cookies we are using or switch them off in settings.

Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

3rd Party Cookies

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!