• Hyppää pääsisältöön
  • Skip to header right navigation
  • Skip to site footer

Third Rock

Sinun ja planeettamme palveluksessa.

  • Etusivu
  • Palvelumme
        • Strategiat ja selvitykset
          • Vastuullisuusstrategia
          • Ilmasto ja hiilijalanjälki
          • Biodiversiteetti
          • Sosiaalinen vastuu
          • Sidosryhmäkartoitus ja olennaisuusanalyysi
          • ESG Performance
        • Raportointi ja mittarit
          • Kestävyysraportointi
        • Sisällöntuotanto
        • Koulutukset ja työpajat
        • Mentorointi
        • B Corporation
  • Vastuullisuusstartti
  • Asiakkaitamme
  • Ajankohtaista
  • Meistä
    • Tarinamme
    • Vastuullisuutemme
    • Avainhenkilöt
    • Miksi valita meidät?
    • Meille töihin?
    • Ota yhteyttä
  • Tietopankki
  • In English

Miksi vastuullisuustyö on tärkeää myös pandemia-aikana? Tässä kaksi hyvää syytä

16.12.2020

Ilmasto. Ympäristö. Yhteiskuntavastuu. Pitäisikö yrityksen jaksaa kiinnostua vielä näistäkin asioista, kun korona riepottelee arkea?

Pitäisi. Kahdestakin syystä.

Ensimmäinen on tietenkin se yksinkertainen totuus, että me kaikki yhdessä olemme vastuussa yhteisen maapallomme tulevaisuudesta, ja se vastuu on voimassa myös koronakriisin aikana. Emme voi painaa pausea ja pyytää ilmastokriisiä odottamaan päivää, jona olemme saaneet koronan selätettyä.

Toinen, liiketoiminnan kannalta painava syy on se, että yrityksesi sidosryhmätkin ovat kiinnostuneita ilmastosta, ympäristöstä ja yhteiskuntavastuusta.

Moraalis-eettiset tulkinnat ohjaavat sidosryhmiä

Third Rockin sisaryhtiö T-Media julkaisi lokakuussa vuoden 2020 Luottamus&Maine-tutkimuksen tulokset. Tutkimuksessa selvitettiin paitsi Suomen hyvä- ja kehnomaineisimmat yritykset myös se, miten maineen eri osatekijät vaikuttavat sidosryhmien käytökseen.

T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka ja vanhempi neuvonantaja Hanna-Mari Aula esittelivät Luottamus&Maine 2020 Awards -tilaisuudessa tutkimuksen regressioanalyysin eli ennustemallin.

Analyysin tulokset paljastavat, että käsitykset yrityksen vastuullisuudesta vaikuttavat sidosryhmien tukeen enemmän kuin juuri mikään muu. Niitä suurempi vaikuttavuus on vain yrityksen tarjoamilla tuotteilla ja palveluilla.

”Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ihmiset arvioivat ostopäätöksiä tehdessään ensisijaisesti, onko tuote tai palvelu hintansa arvoinen. Heti toiseksi eniten päätöksenteossa painaa se, millainen käsitys ihmisillä on tuotetta tai palvelua tarjoavan yrityksen vastuullisuudesta”, kertoo T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti, joka on kehittänyt Luottamus&Maine-tutkimusmallin ja hyödyntänyt sitä lähes vuosikymmenen ajan.

”Sama pätee tilanteissa, joissa ihminen miettii, haluaako hän hakea yritykseen töihin, investoida siihen tai osoittaa tukeaan sille kriisin hetkellä. Näin ihmisten moraalis-eettiset tulkinnat yrityksistä kääntyvät liiketoimintaan vaikuttavaksi voimaksi, sidosryhmäkäytökseksi.”

Entä koronakriisin jälkeen?

On siis yrityksen liiketoiminnan kannalta järkevää huomioida ilmasto, ympäristö ja ihmisoikeudet – myös nyt, kun korona vie leijonanosan meidän kaikkien ajatuksista.

Ja joskus koronakriisi vielä on ohi, eikä vastuullisuuden painoarvo silloin ainakaan pienene, saati katoa. Päinvastoin, uskoo Ruokolahti.

”Koronakriisi on koetellut perusturvallisuudentunnettamme ennen näkemättömällä tavalla. Tämän seurauksena pohdimme entistä syvemmin ilmastonmuutoksen tapaisia asioita, jotka uhkaavat perusturvallisuuttamme suuressa mittakaavassa. Näin vastuullisuuden vaikuttavuus päätöksiimme kasvaa entisestään”, Ruokolahti ennustaa.

Third Rockin toimitusjohtaja Leo Stranius jatkaa, että T-Median Luottamus&Maine-tutkimus tuo yrityksille ilahduttavia uutisia onnistumisesta haastavana aikana. 

”Vaikka koronapandemia on koskettanut koko yhteiskuntaamme, suuren yleisön luottamus elinkeinoelämää kohtaan on enemmän vahvistunut kuin heikentynyt. Tämä kertoo siitä, että vastuullisuustyössä on onnistuttu myös keskellä kriisiä”, Stranius toteaa.

Teksti Anu Räsänen

Edellinen artikkeli:Maailma on ihan vinksallaan, vaikka kaikki edistävät kestävää kehitystä
Seuraava artikkeli:Luonto on yritysten tärkein sidosryhmä
Ota yhteyttä icon

Lähtölaukaus

Onko vastuullisuustyöni perusta kunnossa?
Mihin keskittyä vastuullisuudessa?

Ota yhteyttä

Third Rock Logo

Third Rock Finland Oy
Eteläinen Makasiinikatu 4 A, 2. krs
00130 Helsinki

Sivukartta

Etusivu
Strategiat ja selvitykset
Raportointi ja mittarit
Sisällöntuotanto
Koulutukset ja työpajat
Asiakkaitamme
Ajankohtaista
Meistä

Ota yhteyttä

Yhteystiedot

Seuraa meitä

  • Twitter
  • LinkedIn

We are using cookies to give you the best experience on our website.

You can find out more about which cookies we are using or switch them off in settings.

Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

3rd Party Cookies

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!