Ilmasto. Ympäristö. Yhteiskuntavastuu. Pitäisikö yrityksen jaksaa kiinnostua vielä näistäkin asioista, kun korona riepottelee arkea?
Pitäisi. Kahdestakin syystä.
Ensimmäinen on tietenkin se yksinkertainen totuus, että me kaikki yhdessä olemme vastuussa yhteisen maapallomme tulevaisuudesta, ja se vastuu on voimassa myös koronakriisin aikana. Emme voi painaa pausea ja pyytää ilmastokriisiä odottamaan päivää, jona olemme saaneet koronan selätettyä.
Toinen, liiketoiminnan kannalta painava syy on se, että yrityksesi sidosryhmätkin ovat kiinnostuneita ilmastosta, ympäristöstä ja yhteiskuntavastuusta.
Moraalis-eettiset tulkinnat ohjaavat sidosryhmiä
Third Rockin sisaryhtiö T-Media julkaisi lokakuussa vuoden 2020 Luottamus&Maine-tutkimuksen tulokset. Tutkimuksessa selvitettiin paitsi Suomen hyvä- ja kehnomaineisimmat yritykset myös se, miten maineen eri osatekijät vaikuttavat sidosryhmien käytökseen.
T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka ja vanhempi neuvonantaja Hanna-Mari Aula esittelivät Luottamus&Maine 2020 Awards -tilaisuudessa tutkimuksen regressioanalyysin eli ennustemallin.
Analyysin tulokset paljastavat, että käsitykset yrityksen vastuullisuudesta vaikuttavat sidosryhmien tukeen enemmän kuin juuri mikään muu. Niitä suurempi vaikuttavuus on vain yrityksen tarjoamilla tuotteilla ja palveluilla.
”Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ihmiset arvioivat ostopäätöksiä tehdessään ensisijaisesti, onko tuote tai palvelu hintansa arvoinen. Heti toiseksi eniten päätöksenteossa painaa se, millainen käsitys ihmisillä on tuotetta tai palvelua tarjoavan yrityksen vastuullisuudesta”, kertoo T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti, joka on kehittänyt Luottamus&Maine-tutkimusmallin ja hyödyntänyt sitä lähes vuosikymmenen ajan.
”Sama pätee tilanteissa, joissa ihminen miettii, haluaako hän hakea yritykseen töihin, investoida siihen tai osoittaa tukeaan sille kriisin hetkellä. Näin ihmisten moraalis-eettiset tulkinnat yrityksistä kääntyvät liiketoimintaan vaikuttavaksi voimaksi, sidosryhmäkäytökseksi.”
Entä koronakriisin jälkeen?
On siis yrityksen liiketoiminnan kannalta järkevää huomioida ilmasto, ympäristö ja ihmisoikeudet – myös nyt, kun korona vie leijonanosan meidän kaikkien ajatuksista.
Ja joskus koronakriisi vielä on ohi, eikä vastuullisuuden painoarvo silloin ainakaan pienene, saati katoa. Päinvastoin, uskoo Ruokolahti.
”Koronakriisi on koetellut perusturvallisuudentunnettamme ennen näkemättömällä tavalla. Tämän seurauksena pohdimme entistä syvemmin ilmastonmuutoksen tapaisia asioita, jotka uhkaavat perusturvallisuuttamme suuressa mittakaavassa. Näin vastuullisuuden vaikuttavuus päätöksiimme kasvaa entisestään”, Ruokolahti ennustaa.
Third Rockin toimitusjohtaja Leo Stranius jatkaa, että T-Median Luottamus&Maine-tutkimus tuo yrityksille ilahduttavia uutisia onnistumisesta haastavana aikana.
”Vaikka koronapandemia on koskettanut koko yhteiskuntaamme, suuren yleisön luottamus elinkeinoelämää kohtaan on enemmän vahvistunut kuin heikentynyt. Tämä kertoo siitä, että vastuullisuustyössä on onnistuttu myös keskellä kriisiä”, Stranius toteaa.
Teksti Anu Räsänen