FIBSin Yritysvastuu 2019 -tutkimus kertoo, että suomalaisissa yrityksissä on herätty ilmastonmuutoksen todellisuuteen. Peräti 87 % kyselyyn vastanneista yritysjohtajista ja -asiantuntijoista kertoi ilmastonmuutoksen olevan organisaatiolleen tärkeä tai erittäin tärkeä vastuullisuuden painopistealue seuraavan 12 kuukauden aikana. Ilmastonmuutos koettiin vielä tärkeämmäksi tekijäksi kuin eettisyys (79 %) ja kiertotalous (71 %).
Viimeistään IPCC:n viime vuoden lokakuussa julkaisema ilmastoraportti tuntuu avanneen silmät liike-elämän edustajien keskuudessa.”
Ulla Roiha, FIBS
Toista globaalia megaluokan haastetta, luonnon monimuotoisuuden suojelun tarvetta ei sen sijaan yrityksissä vielä tunnisteta: biodiversitetti on yrityksille vähiten tärkeä teema, vain 8 % vastaajista mainitsi sen erittäin tärkeäksi painopistealueeksi.
”Viimeistään IPCC:n viime vuoden lokakuussa julkaisema ilmastoraportti tuntuu avanneen silmät liike-elämän edustajien keskuudessa”, sanoo FIBSin päällikkö Ulla Roiha. ”Yritykset ymmärtävät yhä laajemmin roolinsa kestävän kehityksen muutoksen ajureina. Tälle on hyvät perusteet puhtaasti rahallisestakin näkökulmasta.”
”Erittäin huolestuttavaa on kuitenkin luonnon monimuotoisuuden arvottaminen vähiten olennaiseksi painopistealueeksi. Toivottavasti äskettäin julkaistu YK:n luontopaneelin raportti saa yritykset pikaisesti ymmärtämään, että myös luontopääoman suojelu on niin liiketoiminnan kuin koko planeetan elinehto,” Roiha painottaa.
Yllättävää tukea regulaatiolle
FIBSin tutkimuksen perusteella yritykset kaipaavat lainsäätäjiltä taustatukea kestävän kehityksen edistämiseen. Enemmistö vastaajista (55 %) näki, että globaaleja haasteita pitäisi ratkaista ennen kaikkea lainsäädännön ja kansainvälisten sopimusten kautta.
”Toive regulaation määrittämästä tasavertaisesta toimintakentästä on ymmärrettävä”, Ulla Roiha sanoo. ”Oli kuitenkin yllättävää, miten vähän yritykset uskoivat kuluttajien ja yritysten vapaaehtoisiin toimiin globaalien ongelmien kuten ilmastonmuutoksen ratkaisemiseksi. Yrityksistä 47 % piti kuluttajien vapaaehtoisia toimia kaikkein huonoimpana ratkaisukeinona.”
Tutkimus
FIBSin yritysvastuututkimus on alan laajin kyselytutkimus Suomessa. Se tarjoaa kattavan kokonaiskuvan suurten ja keskisuurten suomalaisyritysten yhteiskuntavastuutoiminnan käytännöistä, haasteista ja tulevaisuuden näkymistä. Tutkimus on tehty vuosittain vuodesta 2013 alkaen.
Vuoden 2019 tutkimukseen osallistui 188 toimitusjohtajaa ja yritysvastuusta vastaavaa johtajaa ja asiantuntijaa Suomen tuhannesta suurimmasta yrityksestä (Suomen Asiakastieto Oy:n tietokanta) sekä muutamista merkittävimmistä osuuskunnista ja muista toimijoista. Tutkimus on toteutettu puhelinhaastatteluina sekä puhelininformoituna sähköisellä lomakkeella. Haastattelut tehtiin aikavälillä 10.1.2019-5.4.2019. Tutkimuksen toteutti T-Media.
Tiedote on alun perin julkaistu kokonaisuudessaan T-Median verkkosivuilla 15.5.2019.