• Hyppää pääsisältöön
  • Skip to header right navigation
  • Skip to site footer

Third Rock

Sinun ja planeettamme palveluksessa.

  • Etusivu
  • Palvelumme
        • Strategiat ja selvitykset
          • Vastuullisuusstrategia
          • Ilmasto ja hiilijalanjälki
          • Biodiversiteetti
          • Sosiaalinen vastuu
          • Sidosryhmäkartoitus ja olennaisuusanalyysi
          • ESG Performance
        • Raportointi ja mittarit
          • Kestävyysraportointi
        • Sisällöntuotanto
        • Koulutukset ja työpajat
        • Mentorointi
        • B Corporation
  • Vastuullisuusstartti
  • Asiakkaitamme
  • Ajankohtaista
  • Meistä
    • Tarinamme
    • Vastuullisuutemme
    • Avainhenkilöt
    • Miksi valita meidät?
    • Meille töihin?
    • Ota yhteyttä
  • Tietopankki
  • In English

Vastuullisuusraportoinnin muuttunut rooli

3.8.2019

Vastuullisuusraportoinnin tärkein tehtävä on todentaa liiketoiminnan kestävyyttä. Raportointi ei kilpaile viestinnän kanssa, vaan täydentää sitä. Liiketoiminnan kehittäjälle se puolestaan on korvaamaton työkalu.

Vastuullisuusviestintä ja -raportointi nähtiin pitkään toisistaan erillisinä funktioina. Raportointi oli erityisesti yritysten viestintäosastojen resursseja sitovaa ”pakkopullaa”, jonka ei ajateltukaan kiinnostavan ketään, mutta joka piti tehdä kunnon yrityskansalaiseksi päästäkseen. Raporttien kiinnostavuutta sidosryhmille pyrittiin kasvattamaan tarinoilla, jotka nykyisin, verkossa julkaistavien raporttien yleistyessä, linkitetään verkkosivuille erillisinä artikkeleina.

Vastuullisuusviestintää puolestaan arasteltiin pitkään viherpesusyytösten pelossa. Sekä raportoinnin että viestinnän rooli muuttuu, kun vastuullisuus nousee liiketoiminnan ytimeen.

Kokemuksemme mukaan organisaation ensimmäiseksi vastuullisuusraportiksi aiottu julkaisu jää monesti julkaisematta tai sitä jaetaan ilman suurempaa rummutusta vain lähimmille sidosryhmille. Raportointiprosessi nimittäin on erinomainen läpivalaisija: se paljastaa organisaatiolle itselleen tiedonhankinnan puutteet ja osoittaa tyrmäävästi, jos organisaatio ei pysty kertomaan niistä asioista, joista se haluaisi – tai ei ainakaan sillä syvyydellä, mikä olisi toivottavaa.

Kestävän liiketoiminnan kehittämisen kannalta on olennaista määritellä mittarit, jotka yhdistävät liiketoiminnan ja kestävän kehityksen.

Tämä johtuu usein siitä, että käytössä olevat mittarit eivät lopulta todenna organisaation kestäviä tekoja. Tai mittareita ei ole ollenkaan.

Kestävän liiketoiminnan kehittämisen kannalta on olennaista määritellä mittarit, jotka yhdistävät liiketoiminnan ja kestävän kehityksen. Kun oikeat mittarit on määritelty, ei tarvita tarinointia. Mittareiden ja tulosten avulla yritys pystyy esimerkiksi kommunikoimaan, miten paljon kyseisen vuoden aikana lanseeratut uudet tuotteet ovat vähentäneet kasvihuonekaasupäästöjä ja edistäneet ilmastokestäviä viljelytapoja.

Tarinoilla on paikkansa sen konkretisoinnissa, mitä ilmastokestävyys tarkoittaa ihmisten arjessa. Tarinat myös auttavat havainnollistamaan ja kuvittamaan tulevaisuuden mahdollista, houkuttelevaa maailmaa.

Kun vastuullisuus on liiketoiminnan ytimessä, organisaation ei tarvitse miettiä erikseen vastuullisuusviestinnän kohderyhmiä tai pelätä viherpesusyytöksiä. Viestintä kertoo organisaation toiminnasta ja sen tuloksista sidosryhmiä kiinnostavalla tavalla sidosryhmille relevanteissa kanavissa – niin kuin hyvä viestintä on aina tehnyt.

Sari Kuvaja
Third Rockin vastuullisuuspalvelujen johtaja

Kirjoitus on alun perin julkaistu T-Median verkkosivuilla 26.3.2019

Edellinen artikkeli:Yritykset heränneet ilmastonmuutokseen – eivät vielä luonnon monimuotoisuuden suojeluun
Seuraava artikkeli:Tulevaisuuden vastuullisuus
Ota yhteyttä icon

Lähtölaukaus

Onko vastuullisuustyöni perusta kunnossa?
Mihin keskittyä vastuullisuudessa?

Ota yhteyttä

Third Rock Logo

Third Rock Finland Oy
Eteläinen Makasiinikatu 4 A, 2. krs
00130 Helsinki

Sivukartta

Etusivu
Strategiat ja selvitykset
Raportointi ja mittarit
Sisällöntuotanto
Koulutukset ja työpajat
Asiakkaitamme
Ajankohtaista
Meistä

Ota yhteyttä

Yhteystiedot

Seuraa meitä

  • Twitter
  • LinkedIn

We are using cookies to give you the best experience on our website.

You can find out more about which cookies we are using or switch them off in settings.

Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

3rd Party Cookies

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!