Vastuullisuus on nyt kaikkien agendalla ja jokaisen yrityksen tulisi edistää kestävää kehitystä. Joko te tiedätte, miten sen teette?
Jos olet seurannut viime aikojen vastuullisuuskeskustelua, olet varmasti törmännyt monien yritysten hiilineutraalisuustavoitteisiin. Myös pakkausten ja erityisesti muovin käytön vähentäminen vaikuttaisi olevan useille yrityksille tärkeää, samoin erilaiset kierrätys-alkuiset tekemiset. Koostuuko hyvä vastuullisuusohjelma siis näistä elementeistä? Tuntuuko siltä, että vasta yritykselle tehty hiilijalanjälkilaskenta tuo uskottavuuden leiman?
Oikein ja väärin. Mutta et voi tietää, kumpi, ennen kuin olette paikallistaneet oman yrityksenne merkittävät vastuullisuusnäkökohdat. Kokonaiskuvassa kysymys on siitä, mikä on yrityksenne rooli kestävän kehityksen haasteiden ratkaisemisessa. Näitä ratkaisuja maailma tarvitsee. Niitä tarvitsevat asiakkaanne, niitä tarvitsevat kunnat, kaupungit ja muut yhteisöt. Kyse on siitä, millaisia tarpeita haluatte palveluillanne ja tuotteillanne palvella. Ja tänä päivänä ei oikeastaan voi eikä kannata palvella muita kuin kestävän kehityksen tarpeita. Vain niin toimien voitte turvata liiketoimintanne tulevaisuuden.
Kun kokonaisuutta aletaan purkaa pienemmiksi osa-alueiksi, puhutaan vastuullisuuden painopisteistä ja olennaisista näkökohdista. Vastuullisuuskielellä puhutaan myös vastuullisuusohjelmista, mutta ennen kaikkea kyse on vastuullisen liiketoiminnan tavoitteista. Siitä, miten mittaatte yhteiskunnalle ja ympäristölle tuottamianne hyötyjä.
Älä aloita vastuullisuustyötä höttöisin perustein! Alkuun pääset lukemalla Yritysvastuun ABC -julkaisumme. Keskustelemme mielellämme kanssasi siitä, mitä ajatuksia se herättää ja miten me voisimme olla avuksi vaikuttavassa vastuullisuustyössänne.
Sari Kuvaja, vastuullisuuspalvelujen johtaja, osakas, hallituksen puheenjohtaja.
Third Rock Finland Oy