• Hyppää pääsisältöön
  • Skip to header right navigation
  • Skip to site footer

Third Rock

Sinun ja planeettamme palveluksessa.

  • Etusivu
  • Palvelumme
        • Strategiat ja selvitykset
          • Vastuullisuusstrategia
          • Ilmasto ja hiilijalanjälki
          • Biodiversiteetti
          • Sosiaalinen vastuu ja ihmisoikeudet
          • Sidosryhmäkartoitus ja olennaisuusanalyysi
          • ESG Performance
        • Raportointi ja mittarit
          • Kestävyysraportointi
          • EU-taksonomia
        • Sisällöntuotanto
        • Koulutukset ja työpajat
        • Mentorointi
        • B Corporation
  • Asiakkaitamme
  • Ajankohtaista
  • Meistä
    • Tarinamme
    • Vastuullisuutemme
    • Avainhenkilöt
    • Miksi valita meidät?
    • Meille töihin?
    • Ota yhteyttä
  • Tietopankki
  • In English
ESG Perception

Vastuullisuuden johtaminen datalla

1.4.2022
Webinaari 31.3.2022

Datan merkitys vastuullisuustyössä on kasvanut koko ajan ja kasvaa edelleen. Vastuullisuusasiantuntijat kertoivat Third Rockin, T-Median ja Tofuturen webinaarissa, miten dataa hyödynnetään vastuullisuuden johtamisessa ja mitä tämä tarkoittaa käytännön työn kannalta.

”Vastuullisuusdatan kerääminen on pitkäjänteistä työtä, ja juuri pitkäjänteinen työ kantaa hedelmää”, totesi HKSCanin vastuullisuuspäällikkö Tiina Piilo Third Rockin, T-Median ja Tofoturen järjestämässä Miten hyödynnät dataa vastuullisuuden johtamisessa? -webinaarissa torstaina. 

HKScanin vastuullisuusohjelman pohjana ovat GRI:n perustalle rakennetut tavoitteet ja mittarit. Piilo muistutti puheenvuorossaan, että pitkäjänteisessä vastuullisiuustyössä on huomioitava paitsi regulaation ja lainsäädännön muutokset myös muut sidosryhmät.

”On tärkeää, että ymmärrämme sidosryhmiemme odotukset ja tarpeet. Olemme vastuullisuusohjelmaa päivittäessämme pitäneet sidosryhmädialogeja ymmärtääksemme, mitä meiltä odotetaan.”

Sidosryhmien merkityksellisyydestä muistutti Third Rockin webinaarissa myös Elisan Corporate Responsibility Manager Jonas Kronlund. 

”Sidosryhmille pitää raportoida myös ei-taloudellisia tietoja”, painotti Kronlund, joka kertoi webinaarissa päästödatan ja Science Based Targets -työn hyödyntämisestä vastuun johtamisessa Elisalla.

Elisalla neljänneksi vastuullisuuden painopisteosa-alueeksi ympäristö-, hallinnollisen ja sosiaalisen vastuun rinnalle on määritelty digitaalinen vastuu, johon kuuluu muun muassa ihmisten yksityisyyden suojaaminen digitaalisessa ympäristössä. 

Kronlund kertoi, että Elisa on asettanut kaikille näille vastuullisuuden osa-alueille sekä jalanjälki- että kädenjälkitavoitteet ja -mittarit. 

”Vasta kun mittaa riittävän usein, pystyy johtamaan asioita”, Kronlund painotti.

Third Rockin vastuullisuuspalvelujen johtaja Sari Kuvaja muistutti, että mittaaminen on välttämätön työkalu esimerkiksi yritysten hiilineutraaliuslupausten ja -sitoumusten rinnalle. Mittareja seuraamalla sidosryhmät saavat tietoa siitä, miten lupauksia on saavutettu.

”Data liittyy todentamisen lisäksi myös aitouteen ja läpinäkyvyyteen; läpinäkyvyyttä ei voi olla ilman dataa. Ilman mittareita organisaatio ei tiedä, missä sen vastuullisuustyössä mennään”, totesi Kuvaja, joka puhui webinaarissa vastuullisuuden mittaamisesta ja vastuullisuusraportoinnista johtamisen työkaluina.

Kuvaja muistutti, että strategisessa vastuullisuudessa keskiöön on noussut toimintatapojen lisäksi organisaation tarkoitus. Hän esitteli esimerkin siitä, miten Third Rockin tarkoituksen toteutumista  on mitattu prosessissa, jossa Third Rock haki ja pääsi B Corporation -verkoston jäseneksi.

ESG Perception

Tofuturen toimitusjohtaja Riikka Karppinen avasi webinaarissa vastuullisuusdatan hallintaa ja hyödyntämistä arvo luoden.  Hän totesi, että ESG-datan merkitys vain vahvistuu tulevaisuudessa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita kaiken mahdollisen datan keräämistä.

”Datan kerääminen on iso prosessi, joten kannattaa mitata oleellisia asioita sekä kartoittaa, mitä dataa syntyy nyt ja puuttuuko jotain oleellista dataa”, Karppinen totesi.

Karppinen painotti myös, ettei pelkkä datavaraston kerääminen riitä. Oleellista on se, mitä datalla tehdään.

“Jotta dataa voidaan hyödyntää, tarvitaan prosesseja ja työkaluja datan keräämiseksi, laadun varmistamiseksi ja datan analysoimiseksi. ESG-data on merkittävässä roolissa yritysvastuun integroimiseksi luontevaksi osaksi liiketoimintaa.”

Third Rockin sisaryhtiön T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti puhui webinaarissa otsikolla ESG ja yhtiön maine kestävän kasvun omistaja-arvon rakentajana. 

Ruokolahti totesi, että yritysten vastuullisuuden liiketoimintavaikutuksissa on huomioitava kaksi puolta: yrityksen todellinen suorituskyky ESG-näkökulmasta ja se, miten sidosryhmät näkevät tämän suorituskyvyn.

”Se on valtava liiketoimintariski, jos organisaatiolla on todella hyvä ESG-maine mutta suorituskyky on aivan surkea. Se kaatuu ennemmin tai myöhemmin syliin. Tai jos yrityksellä on maailman paras suorituskyky mutta kukaan ei tiedä siitä, se ei tuota yritykselle liiketoimintaa”, Ruokolahti summasi.

”Näitä molempia puolia pitää mitata ja johtaa, jotta voidaan tehdä kestävää liiketoimintaa sekä taloudellisen kannattavuuden että planeetan kannalta.”

Edellinen artikkeli:Sumuinen metsämaisemaIPCC-raportti: Elämän edellytykset heikkenevät – mitä yritysten pitäisi tehdä?
Seuraava artikkeli:Third Rockin webinaari: Yritykset eivät voi enää sivuuttaa luontokatoa liiketoiminnassaan
Ota yhteyttä icon

Lähtölaukaus

Onko vastuullisuustyöni perusta kunnossa?
Mihin keskittyä vastuullisuudessa?

Ota yhteyttä

Third Rock Logo

Third Rock Finland Oy
Eteläinen Makasiinikatu 4 A, 2. krs
00130 Helsinki

Sivukartta

Etusivu
Strategiat ja selvitykset
Raportointi ja mittarit
Sisällöntuotanto
Koulutukset ja työpajat
Asiakkaitamme
Ajankohtaista
Meistä

Ota yhteyttä

Yhteystiedot

Seuraa meitä

  • Twitter
  • LinkedIn

We are using cookies to give you the best experience on our website.

You can find out more about which cookies we are using or switch them off in settings.

Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

3rd Party Cookies

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!