
Third Rockin keskiviikkoisessa webinaarissa todettiin, että luontokato koskettaa tänä päivänä jokaisen yrityksen liiketoimintaa.
Luonnon monimuotoisuuden tuhoutuminen on maapallolle yhtä vakava uhka kuin ilmastokriisi. Viimeistään professori Partha Dasguptan helmikuussa julkaistu raportti nosti yleiseen tietoisuuteen sen, että luontokato koskettaa myös jokaisen yrityksen liiketoimintaa.
Third Rockin toimitusjohtaja Leo Stranius totesi keskiviikkoisessa webinaarissa, että biodiversiteettiohjelma auttaa tänä päivänä yritystä pääsemään vastuullisuuden edelläkävijöiden joukkoon.
”Luontokato tarkoittaa tietenkin yrityksille riskejä: sidosryhmäodotukset kasvavat, ja vaikutukset luonnon monimuotoisuuteen saattavat realisoitua arvo- ja toimitusketjuissa monin tavoin. Samalla se tuo myös valtavia liiketoimintamahdollisuuksia, kun vahvistetaan luonnon monimuotoisuutta”, Stranius sanoi Third Rockin webinaarissa.
UPM: ”Vain monimuotoinen luonto on pitkällä aikavälillä tuottava”
Third Rockin webinaarissa yritystensä biodiversiteettityöstä kertoivat UPM:n kansainvälisten metsäasioiden päällikkö Inka Musta ja S-ryhmän vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman-Katainen.
Mustan mukaan biodiversiteetti on koko UPM:n puutuotteisiin perustuvan liiketoiminnan pohja.
”Vain monimuotoinen luonto on terve ja vastustuskykyinen muutoksille ja sitä kautta myös pitkällä aikavälillä tuottava”, Musta totesi webinaarissa.
Musta kertoi, että UPM:llä on ollut biodiversiteettiohjelma jo yli 20 vuoden ajan, ja vuonna 2018 sitä vahvistettiin sitoumuksella lisätä biodiversiteettiä UPM:n metsissä Suomessa.
”Seuraamme tavoitteidemme edistymistä biodiversiteetti-indikaattoreilla, joihin kuuluvat muun muassa metsien monipuolisesta ikärakenteesta ja vaihtoehtoisista hakkuutavoista huolehtiminen sekä laji- ja elinympäristöhankkeet.”
S-ryhmä: ”Meidän on pakko huomioida biodiversiteetti toiminnassamme”
Senja Forsman-Katainen kiitti Mustaa UPM:n biodiversiteettityön mittareiden avaamisesta. Hän kertoi, että S-ryhmässä on pohdittu paljon, millaiset mittarit kuvaisivat parhaiten yrityksen monialaisen liiketoiminnan ydintä.
”On hienoa kuulla, että UPM:llä on jo toimivia mittareita. Tällä hetkellähän yksiselitteiset mittarit yritysten vaikutuksista luonnon monimuotoisuuteen puuttuvat vielä. Yritysten suoriutumista on vaikea verrata, kun yhdenmukaisia mittareita ei ole”, Forsman-Katainen totesi.
Tästä huolimatta S-ryhmässä on ryhdytty määrätietoiseen työhön luonnon monimuotoisuuden vahvistamiseksi. Vastuullisuustyö on osa yrityksen missiota, ja se on integroitu S-ryhmän strategiaan. Biodiversiteettityö on keskeinen teema vastuullisuusohjelmassa.
S-ryhmän keinovalikoimaan kuuluvat muun muassa raaka-ainelinjaukset, kampanjat, kansainvälisiin aloitteisiin ja sitoumuksiin liittyminen sekä yhteistyöhankkeet.
”Meidän on aivan yksiselitteisesti pakko huomioida biodiversiteetti toiminnassamme, sillä myymämme tuotteet ja palvelut ovat luontoriippuvaisia. Vastuullisuus on tekoja.”
Webinaaritallenne katsottavissa täällä.